Σφηνιαδάκη Μαρία, Εργοθεραπεύτρια
Πως μπορούμε να οργανώσουμε τον χώρο μελέτης του παιδιού;
Η οργάνωση του χώρου μελέτης ενός παιδιού είναι κρίσιμη για την παραγωγικότητα και την άνεσή του. Ακολουθούν μερικές προτάσεις:
- Ο χώρος μελέτης να είναι σταθερός, κατά προτίμηση το δωμάτιο του παιδιού. Ο χώρος του δωματίου να είναι τακτοποιημένος, με όσο το δυνατό πιο ήσυχο περιβάλλον (χωρίς πολλά οπτικά κι ακουστικά ερεθίσματα).
- Η καρέκλα να είναι σταθερή και όχι περιστρεφόμενη.
- Τα πόδια να ακουμπούν στο έδαφος (αν η καρέκλα είναι ψηλά, τοποθετήστε ένα υποπόδιο ή κουτί, ώστε να ακουμπούν εκεί).
- Πάνω στο γραφείο να έχει μόνο τα απαραίτητα υλικά (μολύβι, γόμα, φωτοτυπία ή τετράδιο).
- Καλό θα είναι το γραφείο να κοιτάει προς τον τοίχο, σε πλευρά που δεν υπάρχει παράθυρο και να μην υπάρχουν άλλα ερεθίσματα που μπορεί να αποσπάσουν την προσοχή του παιδιού.
Χρόνος & Μελέτη
Ο χρόνος και η μελέτη είναι αλληλένδετα στοιχεία που επηρεάζουν την αποτελεσματικότητα της μαθησιακής διαδικασίας. Ακολουθούν μερικές στρατηγικές για τη βέλτιστη διαχείριση του χρόνου κατά τη διάρκεια της μελέτης:
- Σταθερό Πρόγραμμα: Δημιουργήστε ένα σταθερό πρόγραμμα μελέτης που να περιλαμβάνει συγκεκριμένες ώρες κάθε μέρα, έτσι ώστε το παιδί να γνωρίζει καθημερινά πότε είναι η ώρα της μελέτης του. Είναι σημαντικό να συμμετέχει το παιδί στη διαδικασία καθορισμού του προγράμματος. Έτσι, θα νιώθει πιο υπεύθυνο και θα είναι πιο πρόθυμο να τηρήσει τις συμφωνίες. Να αποφεύγεται η μελέτη βραδινές ώρες.
- Διάρκεια Μελέτης: Κρατήστε τη διάρκεια της μελέτης γύρω στα 30-35 λεπτά, ακολουθούμενα από σύντομα διαλείμματα.
- Στόχοι και Σχεδιασμός: Δημιουργήστε μια λίστα με τις εργασίες που πρέπει να ολοκληρωθούν και κάθε φορά που ολοκληρώνεται μια άσκηση να την σημειώνεται στην λίστα σας, έτσι ώστε το παιδί να γνωρίζει πόσες εργασίες έχουν ολοκληρωθεί και πόσες απομένουν.
- Σαφήνεια και Ρουτίνα: Ορίστε σαφή σημεία έναρξης και λήξης για την μελέτη.
Πριν την έναρξη της μελέτης (για τουλάχιστον μισή ώρα), δεν εκθέτουμε το παιδί σε κάθε είδους ηλεκτρονική συσκευή.
Διαλείμματα κατά την διάρκεια της μελέτης
Όταν ολοκληρώνει το παιδί ένα μάθημα ή μια άσκηση, να κάνει διάλειμμα. Αν ενδιάμεσα εκφράσει κούραση, το παροτρύνουμε να συνεχίσει και υπενθυμίζουμε ότι θα κάνει διάλειμμα όταν τελειώσει.
Στο διάλειμμα μπορεί να εφαρμόσει κάποιες από τις παρακάτω προτεινόμενες δραστηριότητες που βοηθούν το παιδί να αποφορτιστεί και να διατηρήσει την προσοχή του:
- να φάει ένα τραγανό ή λαστιχωτό σνακ (κράκερ, μπισκότα bake rolls, αγγούρι, μήλο κ.λπ.)
- να συρθεί στο πάτωμα κάνοντας το φίδι
- να πάρει 10 βαθιές ανάσες
- να κάνει 10 jumping jacks
- να περπατήσει στον χώρο με τα γόνατα ψηλά μετρώντας μέχρι το 10
- να κάνει 10 επιτόπια πηδηματάκια
- να κάνει 10 push ups στον τοίχο από όρθια θέση
- να κάνει 10 κύκλους με τα χέρια του
- να αγκαλιάσει σφιχτά τον εαυτό του μετρώντας μέχρι το δέκα
Μέθοδοι για την υποστήριξη του παιδιού κατά τη διάρκεια της μελέτης
Μην παρέχετε βοήθεια συνεχώς. Όταν βλέπετε το παιδί να δυσφορεί, μπορείτε να του πείτε «Μπορώ να σε βοηθήσω σε κάτι;»
- Μη σβήνετε ή γράφετε εσείς για το παιδί σας.
- Να επαινείτε το παιδί σας όταν είναι συγκεντρωμένο κι ολοκληρώνει τις εργασίες του.
- Όταν βλέπετε να διασπάται η προσοχή του, επαναφέρετέ το αρχικά με ένα άγγιγμα κι αν αυτό δεν επαρκεί, κάντε μια λεκτική προτροπή.
- Λιγότερες διορθώσεις: εστιάστε σε μία ή δύο σημαντικές διορθώσεις ανά φορά, ώστε το παιδί να μην αισθάνεται καταβεβλημένο.
- Χρησιμοποιήστε θετική γλώσσα όταν κάνετε παρατηρήσεις, όπως «Αυτό είναι καλό, ας προσπαθήσουμε να το κάνουμε ακόμα καλύτερο!»
- Επιλέξτε να καθίσετε δίπλα στο παιδί και, σταδιακά, απομακρυνθείτε για να το βοηθήσετε να αποκτήσει αυτονομία.
Στο τέλος της μελέτης, ενθαρρύνετε το παιδί να ετοιμάσει μόνο του την τσάντα του για την επόμενη μέρα, ανατρέχοντας στο πρόγραμμά του.
Σφηνιαδάκη Μαρία,
Εργοθεραπεύτρια